Vaše benzínová pila je poháněna směsí benzínu a motorového oleje. Zásadní význam zde má kvalita, čerstvost a správný poměr. Více se dozvíte v článku.
21.11.2023
Vždy přesně dodržujte směšovací poměry.
Ideálním motorovým olejem, který je optimalizován pro provoz v motorech STIHL je motorový olej STIHL.
Doba spotřeby namíchané palivové směsi není neomezená! Již po 30 dnech může dojít k degradaci směsi.
Správná směs do motorové pily STIHL je tvořena 50 díly benzínu a jedním dílem motorového oleje, nejlépe oleje pro dvoutaktní motory STIHL. Správnou směs si můžete namíchat sami z 5 litrů benzínu a 100 mililitrů motorového oleje.
Který olej je pro motorovo pilu STIHL ten správný, poznáte podle klasifikace. Používejte vysoce kvalitní olej pro dvoutaktní motory klasifikace TC. Doporučujeme olej pro dvoutaktní motory STIHL, který je speciálně přizpůsoben pro motory STIHL a zajšťuje tak dlouhou životnost motoru.
Správný benzín do řetězové pily STIHL má oktanové číslo ideálně 95, ale chybu neuděláte ani s vyšším oktanovým číslem. Dbejte především na čerstvost benzínu. Pro motorové pily STIHL je vhodný benzin s 5% nebo 10% obsahem etanolu. Pro řetězovou pilu STIHL lze proto použít i E10.
Jak namíchat poměr 1:50, vám bude hned jasné. Potřebujete jeden díl motorového oleje a přidáte 50 dílů benzínu. Vše smíchejte přímo ve schváleném kanystru a pak směs protřepejte, aby se motorový olej rovnoměrně promíchal s benzínem.
Správná palivová směs je pro benzínovou pilu důležitá. Nevhodné provozní kapaliny nebo směšovací poměry, které se odchylují od specifikace, mohou vést k vysokému opotřebení a vážnému poškození motoru, například k zadření pístu. U řetězových pil s motory 2-Mix a 4-Mix® doporučujeme následující směšovací poměry:
1 : 50 = 1 díl oleje + 50 dílů benzínu
Správný směšovací poměr pro motorovou pilu STIHL je 1 : 50. Tvoří jej 5 litrů benzínu a 0,10 litru (100 mililitrů) motorového oleje, nejlépe značkového oleje STIHL pro dvoutaktní motory STIHL.
Pro směs používejte důsledně kvalitní benzín s oktanovým číslem minimálně 95.
Používejte pouze vysoce kvalitní olej do dvoutaktních motorů, který odpovídá klasifikaci TC. Doporučujeme olej pro dvoutaktní motory STIHL, který je speciálně přizpůsoben motorům STIHL a je tak příslibem dlouhé životnosti motoru. Motorové oleje horší kvality mohou poškodit motor, těsnicí kroužky, vedení a palivovou nádrž.
Při míchání nalijte do kanystru schváleného pro palivo nejprve motorový olej a pak benzín. Před doplněním palivové směsi do nádrže doporučujeme promíchat složky směsi protřepáním kanystru. Kanystr pak otevírejte opatrně, protože se mohl vytvořit tlak.
Paliva s 5% nebo 10% obsahem etanolu jsou vhodná pro všechny řetězové pily a další benzínové stroje STIHL.
Dojde-li ke změně složení paliva, může být kvůli jeho kompenzaci nutné seřídit karburátor. Doporučujeme navštívit specializovaného prodejce STIHL.
Označení „E10“ je zkratka: „E“ znamená bioetanol, který se přidává do benzínu. Číslo „10“ znamená, že obsah etanolu může být až 10 %. E10 je tedy palivo, které obsahuje vyšší podíl bioetanolu než benzín Super. U benzínu Super je to maximálně pět procent.
Během sezóny se sice palivo spotřebuje během několika týdnů, ale když se stroj nepoužívá, například v zimních měsících, směs benzínu a oleje zůstává v kanystru, nádrži a karburátoru mnohem déle. Během této doby proniká do nádržek a systémů na palivo kyslík a vzdušná vlhkost. V případě paliv z čerpacích stanic to může vést ke změně stávající směsi. Takzvané aditivní složky, tj. příměsi výrobce, jako jsou antioxidanty nebo antikorozní látky, které mají zlepšit vlastnosti paliva, mohou být narušeny a ze směsi vyloučeny.
V případě namíchaných směsí směsí ve spojení s palivy obsahujícími etanol může po relativně krátké době také dojít k segregaci oleje a benzínu. STIHL proto doporučuje skladovat dvoutaktní směs, kterou si zákazník sám připraví, po dobu maximálně 30 dní, aby se minimalizoval stupeň segregace paliva.
Segregace v tomto kontextu znamená toto: vlhkost vzduchu váže etanol a usazuje se na dně kanystru.
Pozor při segregaci
Olej pro dvoutaktní motory není v důsledku segregace v palivu rovnoměrně rozložen. To může vést k nedostatku potřebného maziva v motoru. V důsledku nedostatečného mazání a chlazení může dojít k problémům s chodem motoru, a dokonce k zadření pístu. Segregované palivo již není bezvadné ani po intenzivním protřepání.
Pokud jste natankovali nesprávnou směs, nesmí se s řetězovou pilou pracovat, a to ani po krátkou dobu. Přečerpejte staré palivo zpět do kanystru pomocí trychtýře a naplňte nádrž správným palivem. To zpravidla stačí. Pokud řetězová pila neběží, je možná nutné vyčistit zapalovací svíčku.
Návod k použití řetězové pily STIHL si můžete pohodlně stáhnout zde .