Vstřikování: účinné inovace pro každodenní práci

Sofistikovaná technika pro náročné úkoly: Díky technologii STIHL Injection, neboli vstřikování paliva, jsou motory STIHL přesně těmi siláky, na jaké se může spolehnout každý profesionál.

Detailní záběr na muže při řezání motorovou pilou MS 500i

Výkon motorových zařízení díky vstřikování

Skutečná inovace od společnosti STIHL: vstřikovací systémy, které se starají o správnou tvorbu směsi v motorech bez karburátorů.

Co je to vstřikování?

Vstřikování paliva je technologie tvorby směsi pro spalovací motory. Zde se podrobně dozvíte, jak vstřikování funguje.

Správný výkon motoru: důležitý je kyslík

Otázka optimálního výkonu motoru nesouvisí při pohledu zblízka v první řadě s natankovaným palivem, ale se vzduchem. Palivo cirkulující v motoru slouží v zásadě pouze k tomu, aby kyslík obsažený ve vzduchu reagoval s jeho uhlovodíkovými částicemi. Jediná věc, která je pro palivo zásadní: být vždy ve správný čas na správném místě a ve správném množství. Protože pouze dokonalá směs vzduchu a paliva zaručuje rychlé a úplné spalování, které umožňuje motoru plně využít jeho potenciál.

Technologie pro optimalizaci směsi vzduchu a paliva: karburátor a vstřikovací systém

Jedním z řešení, jak zajistit dokonalou směs vzduchu a paliva je karburátor. Není to však úplně triviální: karburátory jsou mechanické součásti, jejichž funkce je založena především na rozdílu tlaku mezi podtlakem v sání a atmosférickým tlakem. Jemná rovnováha, kterou je nutné pro správnou funkci karburátoru vždycky zajistit. Zpravidla to není problém – za předpokladu, že věnujete pozornost faktorům, které mohou negativně ovlivnit funkci karburátoru. Na bezproblémovou funkci karburátoru mohou mít negativní vliv např. změny nadmořské výšky a teploty, znečištění vzduchového filtru, opotřebení motoru a kvalita paliva. Ale co když chcete používat své motorové zařízení bez ohledu na nadmořskou výšku a teplotu? Motorová zařízení STIHL, která musí zvládnout nejrůznější terény, používají vstřikovací systémy, které zajišťují co největší pracovní záběr. Díky tomu jsou mimořádně spolehlivé a nejsou citlivé na vnější vlivy. Vstřikovací systémy totiž nefungují jako karburátory na bázi rozdílů tlaku – palivo se vstřikuje přes vstřikovací ventil přímo do klikové skříně nebo, jako v případě inovované motorové pily MS 500i, přímo do sacího potrubí. Vstřikovací čerpadlo udržuje konstantní tlak paliva, a tím zajišťuje, že vstřikovací ventil dodává optimální množství paliva v každém okamžiku provozu.

Vstřikování – mnoho druhů unikátní technologie

Princip vstřikování paliva je technologicky dokonalý. Existuje však ještě řada různých způsobů, jak systémy vstřikování paliva přesně fungují. Pro přehlednost zde uvádíme tři hlavní kategorie.

 

Muž v ochranném oděvu startuje benzinovou motorovou pilu STIHL MS 500i na zemi v listnatém lese

První motorová pila s elektronickým vstřikováním: motorová pila MS 500¡.

Je to skutečná světová novinka: motorová pila STIHL MS 500i je první sériově vyráběná motorová pila s elektronicky řízeným vstřikováním. Výjimečnost této motorové pily se skrývá v jejím motoru: tam totiž najdete systém vstřikování řízený senzorem, který motor vylaďuje pro optimální výkon. Společnost STIHL touto technologií otevírá nové možnosti inovací a nabízí nespočet výhod při používání.

Díky revolučnímu systému vstřikování paliva a následné eliminaci karburátoru a jeho součástí má unikátní lehkou konstrukci. A má nejlepší poměr výkonu a hmotnosti na trhu profesionálních benzinových motorových pil: unikátních 1,24 kg/kW. Pro profesionály v těžké těžbě dřeva tak motorová pila se vstřikováním paliva slibuje výrazně vyšší výkon ve srovnání s jinými modely v objemové třídě 80 cm3. Mimoto dochází k prudkému zrychlení a optimálnímu chování při startu – bez ohledu na to, zda se jedná o studený nebo teplý start.

Technologie speciálně vyvinutá společností STIHL poskytuje elektronice všechna data ze snímačů, která potřebuje k řízení vstřikování. A to také ihned při startu, přestože se STIHL MS 500i startuje pomocí startovacího lanka a bez akumulátoru. Vývojem tohoto motoru se společnost STIHL propracovala na špičku v oblasti profesionálních benzinových motorových pil – a to především díky použité technologii vstřikování: elektronického vstřikování.

Osoba v ochranném oděvu startuje benzinovou řetězovou pilu STIHL MS 500i na zemi v listnatém lese

Injection: vstřikování u STIHL MS 500¡

Díky technologii vstřikování v motoru MS 500i je palivo vstřikováno přímo do sacího potrubí přes vstřikovací ventil. Vstřikovací čerpadlo udržuje konstantní tlak paliva a zajišťuje tak, že ventil dodává optimální množství paliva v každém okamžiku provozu. Množství paliva, časování vstřikování a zážehu vypočítává řídicí jednotka motoru STIHL MS 500i zcela automaticky. Řídicí jednotka celého vstřikovacího systému je zde jádrem technologie vstřikování.

Aby vstřikování fungovalo optimálně, jsou v klikové skříni motorové jednotky nainstalovány různé snímače. Přesněji řečeno: snímač venkovní teploty, snímač tlaku a snímač teploty. Tyto snímače měří okolní podmínky a předávají je řídicí jednotce motorové pily. Navíc shromažďují všechna data potřebná k tomu, aby řídicí jednotka mohla vypočítat hmotnost nasávaného vzduchu. Díky tomu lze ideální množství paliva pro optimální spalování nastavit mnohem přesněji, než by to kdy dokázal karburátor.

Dalším inovativním technologickým prvkem vstřikovacího systému je generátor: zajišťuje nejen výrobu energie, ale slouží také jako snímač. Střídavý proud vytvářený generátorem se používá k vygenerování dvou informací, které jsou pro funkci vstřikování nezbytné: otáčky stroje a poloha klikového hřídele. Řídicí jednotka vstřikovacího systému tak velmi přesně zná provozní stav a potřebu paliva v pile. Vstřikování paliva a zapalování tak lze optimálně přizpůsobit všem podmínkám prostředí.

To vše se probíhá v milisekundových intervalech – čímž je zajištěno vynikající chování při startu, optimální zrychlení a maximální výkon po celý pracovní den. Zcela bez studeného startu, teplého startu ani jiného ručního nastavení pily. Od teď totiž přebírá vládu elektronika.

Vstřikování paliva do motorů motorových pil STIHL: komplexní technologie pro bezstarostnou práci

Použití systému vstřikování paliva v motoru motorových pil usnadňuje práci – a to doslova. Vše spočívá v koncepci motoru se sníženou hmotností a optimalizovaným konstrukčním prostorem. Napájením pomocí generátoru se eliminují jinak obvyklé magnety v setrvačníku a umístění řídicí jednotky přímo na setrvačník. To umožňuje účinnější vedení chladicího vzduchu, což znamená, že setrvačník může mít výrazně menší průměr a výšku, než je v této výkonové třídě obvyklé.

Hmotnost setrvačníku potřebná pro volnoběžný provoz je u motorů STIHL se vstřikováním paliva vytvářena ocelovým kroužkem, který se nachází na vnějším okraji setrvačníku pod lopatkami ventilátoru. Díky tomu je setrvačník nebývale kompaktní. Snižuje tím také zatížení klikového hřídele. Tak lze v porovnání s běžnou pilou ušetřit další hmotnost.

Řídicí jednotka vstřikování – další součást kompaktního a lehkého vstřikovacího motoru – je navíc umístěna v těle nádrže, čímž se optimalizuje konstrukční prostor, hmotnost a těžiště.

STIHL MS 500¡ se systémem vstřikování přehledně:

  • nejlepší poměr výkonu a hmotnosti na trhu benzinových motorových pil: 1,24 kg/kW
  • Vynikající akcelerace: z volnoběžných otáček na maximální rychlost za pouhých 0,25 sekundy
  • Optimální výkon motoru za všech provozních podmínek
  • Jedinečné chování při startu za jakéhokoli počasí a v jakékoli nadmořské výšce
  • Jednoduché startování bez startovací páky
  • Provoz bez ručního nastavování