Sofistikovaná technika pro náročné úkoly: Díky technologii STIHL Injection, neboli vstřikování paliva, jsou motory STIHL přesně těmi siláky, na jaké se může spolehnout každý profesionál.
12.06.2024
Skutečná inovace od společnosti STIHL: vstřikovací systémy, které se starají o správnou tvorbu směsi v motorech bez karburátorů.
Vstřikování paliva je technologie tvorby směsi pro spalovací motory. Zde se podrobně dozvíte, jak vstřikování funguje.
Otázka optimálního výkonu motoru nesouvisí při pohledu zblízka v první řadě s natankovaným palivem, ale se vzduchem. Palivo cirkulující v motoru slouží v zásadě pouze k tomu, aby kyslík obsažený ve vzduchu reagoval s jeho uhlovodíkovými částicemi. Jediná věc, která je pro palivo zásadní: být vždy ve správný čas na správném místě a ve správném množství. Protože pouze dokonalá směs vzduchu a paliva zaručuje rychlé a úplné spalování, které umožňuje motoru plně využít jeho potenciál.
Jedním z řešení, jak zajistit dokonalou směs vzduchu a paliva je karburátor. Není to však úplně triviální: karburátory jsou mechanické součásti, jejichž funkce je založena především na rozdílu tlaku mezi podtlakem v sání a atmosférickým tlakem. Jemná rovnováha, kterou je nutné pro správnou funkci karburátoru vždycky zajistit. Zpravidla to není problém – za předpokladu, že věnujete pozornost faktorům, které mohou negativně ovlivnit funkci karburátoru. Na bezproblémovou funkci karburátoru mohou mít negativní vliv např. změny nadmořské výšky a teploty, znečištění vzduchového filtru, opotřebení motoru a kvalita paliva. Ale co když chcete používat své motorové zařízení bez ohledu na nadmořskou výšku a teplotu? Motorová zařízení STIHL, která musí zvládnout nejrůznější terény, používají vstřikovací systémy, které zajišťují co největší pracovní záběr. Díky tomu jsou mimořádně spolehlivé a nejsou citlivé na vnější vlivy. Vstřikovací systémy totiž nefungují jako karburátory na bázi rozdílů tlaku – palivo se vstřikuje přes vstřikovací ventil přímo do klikové skříně nebo, jako v případě inovované motorové pily MS 500i, přímo do sacího potrubí. Vstřikovací čerpadlo udržuje konstantní tlak paliva, a tím zajišťuje, že vstřikovací ventil dodává optimální množství paliva v každém okamžiku provozu.
Princip vstřikování paliva je technologicky dokonalý. Existuje však ještě řada různých způsobů, jak systémy vstřikování paliva přesně fungují. Pro přehlednost zde uvádíme tři hlavní kategorie.
Jedná se o vstřikování, při kterém je palivová směs vstřikována přímo do spalovací komory.
Při tomto typu vstřikování je palivo vstřikováno přímo do klikové skříně těsně před tím než dojde k nasání vzduchu do klikové skříně. Vstřikování probíhá na počátku komprese. Výhoda: zde je tedy třeba překonat pouze relativně nízký vstřikovací tlak. Rozprašování a zahřívání paliva se dosahuje díky pohybu pístu do horní úvrati a následnému zvýšení komprese. Tento typ vstřikování se používá v rozbrušovacím stroji TS 500i.
Další typ vstřikování – tentokrát se vstřikováním paliva do sacího potrubí motoru. Píst zde nasává hotovou směs paliva a vzduchu. Toto vstřikování se také nazývá vstřikování do sacího potrubí. Zde může být směs paliva a vzduchu vedena k pístu obzvláště účinně a vnitřní chlazení tak může probíhat obzvláště výhodně. Tento typ vstřikování se používá u revoluční motorové pily MS 500i . Další informace o této světové novince se dozvíte níže.
Je to skutečná světová novinka: motorová pila STIHL MS 500i je první sériově vyráběná motorová pila s elektronicky řízeným vstřikováním. Výjimečnost této motorové pily se skrývá v jejím motoru: tam totiž najdete systém vstřikování řízený senzorem, který motor vylaďuje pro optimální výkon. Společnost STIHL touto technologií otevírá nové možnosti inovací a nabízí nespočet výhod při používání.
Díky revolučnímu systému vstřikování paliva a následné eliminaci karburátoru a jeho součástí má unikátní lehkou konstrukci. A má nejlepší poměr výkonu a hmotnosti na trhu profesionálních benzinových motorových pil: unikátních 1,24 kg/kW. Pro profesionály v těžké těžbě dřeva tak motorová pila se vstřikováním paliva slibuje výrazně vyšší výkon ve srovnání s jinými modely v objemové třídě 80 cm3. Mimoto dochází k prudkému zrychlení a optimálnímu chování při startu – bez ohledu na to, zda se jedná o studený nebo teplý start.
Technologie speciálně vyvinutá společností STIHL poskytuje elektronice všechna data ze snímačů, která potřebuje k řízení vstřikování. A to také ihned při startu, přestože se STIHL MS 500i startuje pomocí startovacího lanka a bez akumulátoru. Vývojem tohoto motoru se společnost STIHL propracovala na špičku v oblasti profesionálních benzinových motorových pil – a to především díky použité technologii vstřikování: elektronického vstřikování.
Aby vstřikování fungovalo optimálně, jsou v klikové skříni motorové jednotky nainstalovány různé snímače. Přesněji řečeno: snímač venkovní teploty, snímač tlaku a snímač teploty. Tyto snímače měří okolní podmínky a předávají je řídicí jednotce motorové pily. Navíc shromažďují všechna data potřebná k tomu, aby řídicí jednotka mohla vypočítat hmotnost nasávaného vzduchu. Díky tomu lze ideální množství paliva pro optimální spalování nastavit mnohem přesněji, než by to kdy dokázal karburátor.
Dalším inovativním technologickým prvkem vstřikovacího systému je generátor: zajišťuje nejen výrobu energie, ale slouží také jako snímač. Střídavý proud vytvářený generátorem se používá k vygenerování dvou informací, které jsou pro funkci vstřikování nezbytné: otáčky stroje a poloha klikového hřídele. Řídicí jednotka vstřikovacího systému tak velmi přesně zná provozní stav a potřebu paliva v pile. Vstřikování paliva a zapalování tak lze optimálně přizpůsobit všem podmínkám prostředí.
To vše se probíhá v milisekundových intervalech – čímž je zajištěno vynikající chování při startu, optimální zrychlení a maximální výkon po celý pracovní den. Zcela bez studeného startu, teplého startu ani jiného ručního nastavení pily. Od teď totiž přebírá vládu elektronika.
Použití systému vstřikování paliva v motoru motorových pil usnadňuje práci – a to doslova. Vše spočívá v koncepci motoru se sníženou hmotností a optimalizovaným konstrukčním prostorem. Napájením pomocí generátoru se eliminují jinak obvyklé magnety v setrvačníku a umístění řídicí jednotky přímo na setrvačník. To umožňuje účinnější vedení chladicího vzduchu, což znamená, že setrvačník může mít výrazně menší průměr a výšku, než je v této výkonové třídě obvyklé.
Hmotnost setrvačníku potřebná pro volnoběžný provoz je u motorů STIHL se vstřikováním paliva vytvářena ocelovým kroužkem, který se nachází na vnějším okraji setrvačníku pod lopatkami ventilátoru. Díky tomu je setrvačník nebývale kompaktní. Snižuje tím také zatížení klikového hřídele. Tak lze v porovnání s běžnou pilou ušetřit další hmotnost.
Řídicí jednotka vstřikování – další součást kompaktního a lehkého vstřikovacího motoru – je navíc umístěna v těle nádrže, čímž se optimalizuje konstrukční prostor, hmotnost a těžiště.
Vstřikování paliva je technologie tvorby směsi pro spalovací motory. To může probíhat různými způsoby. Například benzinová motorová pila STIHL MS 500i je první motorovou pilou s elektronicky řízeným vstřikováním. Revoluční technologie vstřikování STIHL Injection přináší rychlou akceleraci, extrémně vysoký výkon a důsledně minimalizovanou hmotnost.
Fungování systému vstřikování závisí na typu vstřikování. Palivová směs může být vstřikována buď přímo do spalovací komory, do klikové skříně, nebo do sacího potrubí motoru. Tím odpadá potřeba karburátoru, takže motor již není závislý na rozdílu tlaku mezi podtlakem v sání a atmosférickým tlakem.
Rozdíl mezi přímým a nepřímým vstřikováním je možné vidět v cestě paliva do spalovací komory. Při přímém vstřikování je palivová směs vstřikována přímo do spalovací komory, zatímco při nepřímém vstřikování je palivo vstřikováno buď do klikové skříně, nebo do sacího potrubí motoru.