Magnéziový píst: Lehký materiál pro lepší výkon

Díky magnéziovému pístu ze speciální slitiny je motorová pila lehčí a zároveň se zvyšuje její výkon při používání.

Muž v ochranných pomůckách řeže pokácený kmen stromu benzinovou motorovou pilou STIHL MS 400 C-M s magnéziovým pístem

Píst je srdcem motoru

STIHL používá v motorových pilách dvoutaktní motory. Všechny motory mají píst, jehož pohyb se přenáší na klikový hřídel, který následně pohání pilový řetěz. Píst je vystaven vysokým teplotám a vysokému zatížení. Jako ústřední součást motoru se pohybuje při vysokých otáčkách, které podle typu motorové pily činí kolem 14 000 otáček za minutu. Píst se ve válci motoru pohybuje rychle a rovnoměrně a mělo by to tak být bezchybně po celou dobu životnosti stroje. Funkčnost a odolnost pístu významně určují výkonnost motorové pily. Z tohoto důvodu se u této součásti uvažuje pouze o materiálech, které mají potřebnou pevnost a nízkou hmotnost.

Většina pístů u motorových pil je vyrobena z hliníku. Tento materiál se osvědčil a zaručuje dlouhou životnost. Protože se píst obvykle nevyměňuje ani neservisuje, měl by vydržet po celou dobu životnosti stroje. Co kdyby se ale našel lehčí materiál, který by dosahoval stejně vysokého maximálního počtu otáček? Hmotnost sice není v přímém srovnání výrazně nižší, ale poměr výkonu a hmotnosti se výrazně zlepšil. Každý, kdo denně pracuje s motorovou pilou, potřebuje výkonný a zároveň co nejlehčí model motorové pily. Uvedli jsme na trh inovaci výrobku, která snižuje hmotnost a zároveň zvyšuje výkon.

Magnéziový píst: Lehká konstrukce pro výkonné zařízení

Odkrytý magnéziový píst v benzinové motorové pile STIHL MS 400 C-M bez lišty

Jsme průkopníky v dalším vývoji technologií, a proto jsme se věnovali výrobě motorové pily s lehkými komponenty. Výsledkem je píst ze speciální magnéziové slitiny, který vyrábíme ve vlastní továrně na tlakové lití magnézia za přísné kontroly procesu. Magnéziový píst váží méně než píst hliníkový a zároveň dosahuje vyšších maximálních otáček. To znamená: lepší výkon s menším poměrem výkonu a hmotnosti a menšími vibracemi přenášenými na obsluhu stroje. Magnéziový píst se vyrábí speciálním procesem odlévání a kalí se elektrolýzou – chemickým procesem, díky němuž je povrch pístu pevný a odolný proti korozi. Výsledkem je konstrukční díl, který splňuje nejvyšší nároky.

Díky tomu je tento nový lehký díl vhodný zejména pro motorové pily používané profesionálními uživateli v lesnictví. V tomto náročném prostředí lze nový magnéziový píst a jeho výhody využít opravdu naplno.

Nový magnéziový píst je v současné době instalován v modelu STIHL MS 400 C-M.

Osoba v ochranných pomůckách řeže strom benzinovou motorovou pilou STIHL MS 400 C-M s magnéziovým pístem.

STIHL MS 400 C-M: lehčí a výkonnější

STIHL MS 400 C-M je první motorová pila na světě, která je standardně vybavena magnéziovým pístem. STIHL přitom sází na osvědčenou technologii srovnatelného modelu MS 362 C-M a modernizuje jej. Použití magnézia umožňuje zvýšit zdvihový objem modelu MS 400 C-M: nový píst je větší, ale díky lehčímu materiálu není těžší. Výsledkem je o 0,5 kW vyšší výkon a nižší poměr výkonu k hmotnosti.

V praxi to znamená: větší pohodlí při vyšším výkonu a stejné životnosti. Díky tomu se pila MS 400 C-M se svým skvělým výkonem ideálně hodí pro náročné lesnické práce, jako je například odvětvování. Výkonné zařízení s lehkou konstrukcí.

STIHL MS 400 C-M pro profesionální uživatele: motorová pila s magnéziovým pístem pro vyšší výkon.

STIHL MS 400 C ve srovnání

 MS 400 C-MMS 362 C-MMS 462 C-M
Hmotnost5,8 kg5,6 kg6 kg
Výkon4,0 kW3,5 kW4,4 kW
Poměr výkonu a hmotnosti1,45 kg/kW1,6 kg/kW1,4 kg/kW

Shrnutí: Magnéziový píst

  • Srdcem motoru je píst: jeho pohyb se přenáší na klikový hřídel, který následně pohání pilový řetěz.
  • Písty jsou vystaveny velkému zatížení, a proto se k jejich výrobě hodí jen několik materiálů.
  • Většina pístů motorových pil je vyrobena z hliníku.
  • STIHL uvádí na trh první motorovou pilu – MS 400 C-M – s magnéziovým pístem.
  • Speciální magnéziová slitina je lehčí než hliníkový píst a zároveň je stejně teplotně stabilní.
  • Magnéziový píst dosahuje vyšších maximálních otáček a tím i lepšího výkonu.